Monitorizarea Republicii Moldova de către Consiliul Europei nu poate influenţa dialogul cu UE
Este părerea Liliei Snegureac, preşedintele Centrului de Resurse „Dialog Pro”, ex-director al Biroului de Informare al Consiliului Europei, care într- un interviul pentru Moldova.ORG se referă la realizările şi perspectivele ţării noastre în contextul european.
- Doamnă Lilia Snegureac, de mai
mulţi ani se discută despre trecerea Republicii Moldova la etapa
post-monitorizare din partea Consiliului Europei. Restanţele ţării
noastre faţă de acest for european ar putea influenţa agenda decizia UE
de a parafa Acordul de Asociere cu UE?
Parafarea Acordul de Asociere nu
înseamnă încă semnarea lui. În opinia mea, nu cred că monitorizarea RM
de către CoE poate influenţa decizia UE de a parafa Acordul de Asociere.
In pofida faptului că a fost adoptată Rezoluţia APCE "Cu privire la
respectarea angajamentelor Republicii Moldova", care recomandă
continuarea monitorizării Republicii Moldova, se menţionează şi
posibilitatea trecerii la etapa de post-monitorizare, în cazul în care
reformele impuse de Consiliul Europei vor fi aplicate. Raportorii pentru
Moldova au declarat că orizontul de timp ar putea să nu depăşească trei
ani.
Obiectivul de încheiere a procedurii de
monitorizare a Republicii Moldova de către Consiliul Europei reprezintă o
prioritate naţională, inclusă în Programul de activitate a Guvernului
pentru 2011-2014 „Integrarea europeană: libertate, democraţie,
bunăstare” şi alte documente strategice naţionale. Acesta relevă bunele
intenţii ale Moldovei de a se achita de angajamentele şi obligaţiile
sale faţă de CoE şi constituie un mesaj consolidat asupra determinării
RM pentru realizarea reformelor sistemice şi trecerii la etapa de
post-monitorizare în cadrul Consiliului Europei, precum şi avansării
dialogului pe linia UE.
Este important de menţionat că
majoritatea angajamentelor şi acţiunilor preconizate sunt similare cu
cele de pe linia cooperării cu UE. În cadrul vizitei sale în RM,
Preşedintele Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, Jean-Claude
Mignon, a spus că structurile europene, de toate nivelurile, susţin
aspiraţiile de integrare europeană ale RM. Potrivit oficialului
european, acordurile pe care RM le va parafa în noiembrie la Vilnius şi
pe care ulterior le va semna cu UE, sunt profitabile inclusiv
pentru statele din spaţiul comunitar.”
- Consiliul Europei are mecanisme de sancţionare a ţărilor care nu îndeplinesc angajamentele asumate în momentul aderării?
Am menţionat cu mai multe ocazii faptul
că, oricât de exigent ar fi „examinatorul” – Consiliul Europei, mai
întâi de toate este un „profesor”, iar sancţionarea în cazul nostru, al
R.Moldova, este anume această etapă foarte lungă de monitorizare.
Moldova este monitorizată din 1997.
În art.8 din Statutul CoE sunt stupulate
unele sancţiuni, care prevăd retragerea calităţii de membru şi doar în
cazul când se constată încălcarea gravă a art. 3 din Statut, ce prevede
în mod expres respectarea statului de drept.
- Din anul 1995, când RM a
devenit membru al CoE, la guvernare au fost partide diferite, cu viziuni
şi atitudini diverse faţă de spaţiul european. De ce situaţia nu se
îmbunătăţeşte?
Nu aş fi atât de categorică. De la 1995
încoace situaţia s-a schimbat. Poate nu s-a îmbunătăţit atât precum
ne-am dorit noi cu toţii. În pofida mai multor poticneli, şovăieli, am
ajuns foarte aproape de UE. Am schimbat întreg cadrul juridic. Alta e
problema, că am păstrat majoritatea mecanismelor de funcţionare a lui,
sau poate nefuncţionale... Progrese sunt şi sunt vizibile.
Păcat însă că Rapoartele APCE rămân a fi
practic similare, constatând progresele, dar amintind constant de
restanţe. Da, reformele costă, dar în primul rând necesită voinţă
politică şi consecvenţă în exercitarea actului guvernării. Din păcate,
fiecare schimbare a puterii aducea “suflul” său, uitând de interesul şi
angajamentele odata asumate de către R.Moldova. Iar acesta nu a fost un
semnal foarte bun şi nici pe departe nu a vorbit în favoarea
guvernanţilor.
Un celebru scriitor belgian Firmin van
den Bosch spunea, că un veritabil om de stat este un arbitru imparţial
între ambiţiile sale şi interesul general al cetăţenilor. Cred că o
perioadă nu am prea avut parte de astfel de oameni de stat - „arbitri”
- Au rămas mai puţin de 50 de
zile până la Summitul Parteneriatului Estic. În această perioadă ar
putea parveni modificări în scenariul deja anunţat?
Nu ar trebui să apară modificări pe
agenda Summit-ului, fermitatea cu care aceste state s-au angajat în
mişcarea lor spre integrare este elocventă. Din păcate, deja au parvenit
unele modificări în scenariu (mă refer la Armenia). Susţinerea fără
precedent a Ucrainei, Moldovei şi Georgiei de către oficialii europeni
pare să fie şi ea o dovadă ca nici UE nu ar admite unele modificări în
scenariu. In pofida faptului că toate trei state încă mai au mult de
muncit pentru a urca o nouă treaptă a dezvoltării relaţiilor lor cu
UE, se bucură de un avans de încredere foarte mare.
Pe de altă parte, aceasta dă o doză de
optimism moldovenilor dar, pe de altă parte, acest avans nu va fi
veşnic. Iar expirenţa noastră vis-à-vis de angajamentele faţă de
Consiliul Europei ar trebui să fie o lecţie. Şi atunci ne-am bucurat de
aceeaşi susţinere şi de aceeaşi încredere în avans. Păcat că nu am
reuşit să gestionăm eficient oportunităţile dar, din fericire,
suntem deja pe drumul cel bun.
Dialogul politic dintre Republica
Moldova şi UE a trecut la o etapă superioară odată cu începerea
negocierilor privind Acordul de Asociere, document ce vine să
înlocuiască precedentul Acord de Parteneriat şi Cooperare. Acordul de
Asociere este cel mai important element al cadrului juridic al
dialogului Republica Moldova – UE, instituit prin Parteneriatul Estic.
Progresele Republicii Moldova au fost apreciate periodic
prin intermediul discursurilor oficialilor europeni, precum şi prin
adoptarea diverselor rezoluţii.
- Parlamentele celor 28 de state
membre ale UE urmează, după semnare, să aprobe Acordul de Asociere
UE-RM. Fiind cunoscut euroscepticismul unor state nu poate apărea riscul
neaprobării acestui acord?
Totdeauna există loc pentru risc. Nu
este pentru prima dată când în UE apar provocări critice, iar
continuarea în sine a proiectului European nu poate fi pusă în joc. UE a
investit mult în acest proiect şi nu cred că ar fi gata să abandoneze
statele din Parteneriatul Estic. Extrem de important este şi a fost
rolul diplomaţiei noaste. Iar o politică externă bună trebuie să fie
însoţită de voinţă politică internă şi de implementare reală a
reformelor.
- Semnarea Acordului de Asociere
ar fi doar un preambul al procesului de integrare europeană. Este
pregătită Republica Moldova să se alinieze statelor comunitare, care au
nu numai un alt nivel de dezvoltare, dar şi o altă mentalitate?
Aveţi perfectă dreptate. La Vilnius
Acordul va fi doar iniţiat, şi va avea valoare legală doar după semnarea
sa. Chiar dacă susţinerea partenerilor europeni reprezintă un element
important în promovarea parcursului european al Republicii Moldova,
precum şi în crearea unei imagini pozitive a ţării în cadrul Comunităţii
Europene, trebuie să ţinem cont de faptul că integrarea europeană este
un proces continuu de reforme pe interior, nu este doar un vector al
politicii externe, ci mai cu seama un vector al politicii interne a
statului. Respectarea riguroasă a angajamentelor asumate faţă
de partenerii europeni, precum şi dialogul onest reprezintă principiile
de bază ce trebuie să definească şi să ghideze parteneriatul cu UE. Doar
în aceste condiţii, Republica Moldova ar putea beneficia pe deplin de
principiul „mai mult pentru mai mult”, precum şi de susţinerea continuă a
UE pe plan intern şi extern. Doar in aceste conditii Moldova ar putea
fi pregatita de această aliniere.
Cât priveşte mentalitatea, din fericire
deja demult e alta. Oamenii îşi doresc sincer o viaţă mai buna, tind
spre ea, o vor cât mai curând şi sunt în aşteptarea unor mesaje
concrete. Anume aceste mesaje, exemple de istorii de succes din UE,
informaţii pertinente ar putea contribui la schimbarea mentalităţii
celor nostalgici după “odinioară”. Sunt două instrumente definitorii de
bază, care ar ghida societatea în perioada de convergenţă la politicile
europene: comunicarea şi transparenţa. O politică de
comunicare eficientă ar facilita înţelegerea proceselor de reformă şi a
cadrului legal, precum şi ar contribui la o mai bună implementare şi
adaptare la noile standarde de viaţă, dar şi la utilizarea
posibilităţilor oferite de programele europene specializate. Iar
transparenţa ar creşte încrederea cetăţenilor în cei carora le-au
delegat responsabilitatea pentru destinele lor. Din pacate, cetăţenii au
obosit de promisiuni fără sfârşit, ei vor să vadă că pe măsură
ce avansăm în dialogul şi negocierile cu UE, reformele dictate de
integrarea europeană le îmbunătăţeşte calitatea vieţii.
- După semnarea Acordului de
Asociere, conform unor declaraţii - prima jumătate a anului 2014, cum
trebuie să fie relaţiile moldo- comunitare?
Apreciez acest optimism şi mi-aş dori
foarte mult să fie I jumătate a anului 2014. Avem foarte multe teme de
făcut şi nu aş dori să mizam în continuare exclusiv pe atitudinea
binevoitoare şi o veşnică susţinere din partea UE. Perioada imediat
urmatoare Summit-ului va fi una mai mult tehnică pentru UE, iar pentru
noi, una de muncă asiduă şi încordată. Şi aici mă refer la continuarea
dialogului politic şi instituţional care va fi unul mai intens, dar şi
aprofundarea cooperării economice. Odată realizate, angajamentele pe
plan naţional, Stabilirea unei Zone de Comerţ Liber Aprofundat şi
Cuprinzător cu UE va contribui nu doar la atragerea investitorilor
străini în Republica Moldova, dar şi la lansarea pe piaţa comunitară a
producătorilor naţionali.
Procedura de semnare a unui acord este
precedată de negocieri. Dupa ce a fost negociat textul, se aplică parafa
pe textul negociat. Aceasta ar însemna finalizarea negocierilor
formale. Ulterior încep procedurile pentru pregătirea semnării,
ajustarea şi traducerea textului în limbile statelor membre ale UE. Abia
după aceasta Acordul de Asociere poate fi semnat, iar pentru a intra
in vigoare este necesară ratificarea lui de către Parlamentul RM şi
Parlamentul European plus parlamentele statelor membre.
Pentru a-şi vedea visul realizat, RM
trebuie să parcurgă un şir de trepte. Mai întâi de toate, trebuie să
capete statulul de stat asociat. Următorul pas o reprezintă obţinerea
statutului de stat candidat, urmată de demararea negocierilor efective
de aderare. Această etapă presupune adoptarea, aplicarea şi dezvoltarea
acquis-ului comunitar.
Unul din principiile fundamentale de
aderare la UE, este acela că cea mai mare parte a acquis-ului nu este
negociabilă, ea constituind temelia construcţiei europene, el trebuie
preluat şi instituit de statul candidat. Pot face obiectul negocierilor
doar unele aspecte mai dificile.
Un ultim pas până la aderarea efectivă
la UE, o reprezintă redactarea şi convenirea Tratatului de aderare de
către UE şi statul candidat; obţinerea consimţămîntului Parlamentului
European prin adoptarea tratatului de aderare precum şi semnarea, şi
ratificarea Tratatului de aderare de către toate statele membre ale UE
şi statul candidat.
- Şi tot în acest context, după
ce 3 ţări din Parteneriatul Estic vor avea acorduri de Asociere cu UE,
această platformă rămâne viabilă pentru Republica Moldova?
Cu siguranţă. Avem o agendă ambiţioasă.
Au fost făcute un şir de promisiuni cetăţenilor. De exemplu, regimul
liberalizat de vize. Din fericire, cetăţenii Republicii Moldova deja nu
mai asociază integrarea europeană doar cu regimul de vize liberalizat,
locuri de muncă şi creşterea nivelului de trai, dar totuşi aşteaptă deja
demult acest lucru. Planul de Acţiuni privind liberalizarea regimului
de vize stabileşte o nouă etapă în dialogul dintre Republica Moldova şi
Uniunea Europeană în domeniul Justiţiei şi Afacerilor Interne, în
particular fiind vorba despre liberalizarea regimului de vize pentru
cetăţenii Republicii Moldova ce doresc să călătorească în
Uniunea Europeană.
Mai este si Parteneriatul de Mobilitate
RM-UE – un document flexibil, dar şi de mare interes pentru cetăţeni sau
Dialogul RM-UE privind dezvoltarea unui spaţiu aerian comun cu UE,
cooperarea in domeniul energetic sau cea vamală…
După cum am spus avem mult de muncit şi avem în faţă o perioadă foarte interesantă şi sperăm doar la reuşită.
Moldova.ORG