22 Octombrie 2013
Integrarea în UE ar aduce mai multe beneficii decât responsabilităţi CAMPANIE IPN
Integrarea în UE ar aduce mai multe beneficii decât responsabilităţi CAMPANIE IPN
La Summitul Parteneriatului Estic de la Vilnius, din 29 noiembrie 2013, Republica Moldova va intra într-o nouă fază de relaţii cu Uniunea Europeană. Ce aduce aceasta şi cum va influenţa ea viaţa cetăţenilor moldoveni de acasă şi de peste hotare? Ce are de câştigat fiecare dintre noi şi ce trebuie să facem pentru ca acest beneficiu să devină posibil? Cum se vor răsfrânge noile condiţii asupra relaţiei Republicii Moldova cu alte ţări? Agenţia IPN îşi propune să caute împreună cu dumneavoastră răspunsuri la aceste şi alte întrebări care frământă societatea în cadrul ciclului de materiale cu genericul: „Asocierea cu UE pe înţelesul tuturor”.
Integrarea europeană reprezintă un proces care implică atât beneficii, cât şi responsabilităţi, însă pentru Republica Moldova integrarea în UE ar aduce cu siguranţă mai multe beneficii. De această părere este Lilia Snegureac, preşedinta Centrului de resurse Dialog-Pro, care menţionează drept avantaje aplicarea standardelor europene, atingerea unei stabilităţi a instituţiilor ce asigură democraţia şi supremaţia legii, mijloace financiare alocate prin intermediul a diferite programe, investiţii care ar da posibilitate creşterii bunăstării simplilor cetăţeni, extinderea pieţei de desfacere, precum şi o eventuală soluţionare mai rapidă a conflictului transnistrean.
Important este însă ca cetăţenii să ştie şi despre eventualele dezavantaje. De exemplu, majorarea impozitelor, creşterea investiţiilor străine, de care însă vor beneficia investitorii străini, dar nu şi cei autohtoni. Doar că acestea vor fi pe termen scurt şi în timp se vor transforma şi ele în beneficii, spune Lilia Snegureac. Pentru a minimiza impactul dezavantajelor, populaţia trebuie să fie constant informată şi pregătită pentru eventuale schimbări.
Integrarea europeană a Republicii Moldova presupune un proces complex de reforme care trebuie să fie înţeles pe deplin de către cetăţeni pentru a putea fi susţinut şi realizat în totalitate. Aceasta impune un nou mod de viaţă, de comportament, de relaţii inter-umane. Astăzi, fiecare cetăţean în parte trebuie să se simtă implicat în viaţa social-economică şi politică pentru a percepe şi a cunoaşte esenţa schimbărilor, noile regulamente, drepturile şi responsabilităţile ce îi revin. „Cetăţeanul doreşte să vadă că, pe măsură ce avansăm în dialogul şi negocierile cu UE, reformele dictate de integrarea europeană îi îmbunătăţesc calitatea vieţii”.
Lilia Snegureac e de părere că omul simplu doreşte să ştie când va
putea călători fără vize, cum reformele economice îi vor îmbunătăţi
condiţiile de trai, care vor fi costurile aderării şi cine va suporta
aceste cheltuieli, vor creşte salariile bugetarilor şi pensiile, cum se
va derula reforma structurală a agriculturii, cum şi când ar putea
accesa fonduri europene. „Consider că anume schimbările care vor surveni
în rezultatul semnării Acordului de Asociere ar urma să scoată Moldova
din categoria celor mai sărace şi corupte state europene. Anume de
aceste schimbări depinde bunăstarea noastră, atractivitatea şi, în cele
din urmă, legitimitatea integrării europene în raport cu alte opţiuni de
dezvoltare a ţării”.
Fără îndoială, guvernarea actuală a înregistrat succese însemnate
în dialogul cu UE, în acelaşi timp, din incapacitate de dialog şi
comunicare cu populaţia a pierdut teren. Comunicarea reprezintă un
instrument extrem de important şi eficient. Doar prin comunicarea cu
oamenii simpli s-ar facilita înţelegerea proceselor de reformă şi a
cadrului legal, contribuind astfel la o mai bună implementare şi
adaptare la noile standarde de viaţă, dar şi la utilizarea
posibilităţilor oferite de programele europene specializate.
Oamenii au nevoie acum de informaţii privind modul de funcţionare a
UE, ce presupune comunitatea europeană, care sunt drepturile şi
obligaţiile cetăţenilor UE. E nevoie de promovarea cât mai activă a
rezultatelor proiectelor sociale, de infrastructură, economice şi de
mediu. O altă modalitate a dialogului cu cetăţenii ar fi dezbaterile
publice, în cadrul cărora s-ar discuta beneficiile şi dezavantajele
procesului de integrare europeană, dar neapărat cu participarea
reprezentanţilor autorităţilor publice, centrale, locale, ale
ambasadorilor statelor UE, ale experţilor UE. Autorităţile ar putea
institui un parteneriat cu presa.
Se discută mult şi destul de des, dar, din păcate, oamenii aşa şi
nu înţeleg care este diferenţa dintre Zona de Liber Schimb Aprofundat şi
Cuprinzător şi Zona economică liberă. Oamenii nu ştiu ce se va petrece
exact la Vilnius şi ce va urma după. Ce înseamnă parafare şi ce anume se
va parafa. „Nu aş vrea să diminuez nici un pic capacitatea de
înţelegere a categoriilor savante şi terminologiei europene de către
cetăţenii noştri, dar vă asigur că un dialog sincer, simplu şi corect,
ce ar răspunde exact la întrebările care frământă societatea ar fi mult
mai eficient”, a apreciat Lilia Snegureac.
Referindu-se la declaraţiile unor deputaţi din opoziţie care
speculează cu faptul că nu au fost făcute publice prevederile Acordului
de Asociere şi sperie societatea cu diferite presupuneri, Lilia
Snegureac a spus că în primul rând, niciun acord care este în proces de
negociere nu se publică, aceasta fiind practica mai multor organisme
internaţionale. „Sunt speculaţii ieftine şi acest lucru ar trebui
explicat cetăţenilor. Autorităţile au respectat întru totul condiţiile
general acceptate. După parafarea Acordului la Vilnius, va fi publicat
cu certitudine”, a concluzionat Lilia Snegureac.
Mai multe materiale cu genericul: „Asocierea cu UE pe înţelesul tuturor”
Mai multe materiale cu genericul: „Asocierea cu UE pe înţelesul tuturor”
Mariana Galben, IPN